Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) skal undersøke alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold i helse- og omsorgstjenesten for å bidra til bedre pasient- og brukersikkerhet.
Formålet med undersøkelsene er å utrede hendelsesforløp, årsaksfaktorer og årsakssammenhenger for å bidra til læring og forebygging av lignende hendelser i fremtiden. Ukom er administrativt underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, men skal utføre sine oppgaver uavhengig og selvstendig.
Virksomheten er nærmere regulert i lov 16. juni 2017 nr. 56 om Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten. Ukom er etablert i Stavanger og har gjennomført undersøkelser siden 2019. Ny direktør skal lede driften av Ukom.
Vi gjør oppmerksom på at Helse- og omsorgsdepartementet har besluttet at det skal gjennomføres en evaluering av Ukom. Evalueringen skal bidra med kunnskap om Ukoms undersøkelser sett i lys av formålet om økt pasient- og brukersikkerhet, læring og forbedring i helse- og omsorgstjenesten. Videre skal evalueringen gi grunnlag for å vurdere om det er hensiktsmessig med en sammenslåing med Statens helsetilsyn. Evalueringen er planlagt ferdigstilt sommeren 2026.
Helse- og omsorgsdepartementets (HOD) utlysningstekst ligger under:
Vi søker en strategisk leder med bred erfaring til spennende utfordringer.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
Ukoms nye direktør er:
- strategisk orientert
- har god gjennomføringsevne
- har gode samarbeidsevner
- evner å inspirere og lede kompetente medarbeidere
- er en raus og omgjengelig person
- Personlig egnethet vektlegges
Ukoms nye direktør må ha:
- høyere utdanning på mastergradsnivå
- bred ledererfaring
- innsikt i og forståelse for politiske prosesser
- god rolleforståelse
- god kunnskap om offentlig forvaltning og styring
- god kunnskap om norsk helse- og omsorgstjeneste og hvordan den er organisert
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- Sikkerhetsfaglig kompetanse er en fordel
Du må ved behov kunne autoriseres for behandling av informasjon gradert BEGRENSET etter sikkerhetsloven.
Vi tilbyr:
- lønn etter avtale innenfor statens lederlønnssystem
- utfordrende arbeidsoppgaver
- 5 ukers ferie, fleksitidsordning og gode velferdsordninger
Mangfold og inkludering i Helse- og omsorgsdepartementet
Vi er opptatte av mangfold, og mener inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker å være en arbeidsgiver som speiler folket, og vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiv for å medvirke til enda bedre oppgaveløsing. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og personer som har stått utenfor arbeid eller utdanning i lengre tid, og vi legger til rette arbeidsforholdene om det trengs.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi kalle inn minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkryssingen i jobbsøkerportalen gir grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Bakgrunnssjekk
HOD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken blir utført etter samtykke fra deg som søker, og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med tilsettingen.
Slik søker du
Send søknad elektronisk via lenken "Søk stillingen" nederst på siden til JobbNorge.no. Legg ved vitnemål og eventuelle attester, og legg inn opplysninger til din CV. Alle dine personopplysninger blir tatt vare på i samsvar med GDPR.
Unntak fra offentlig søkerliste
I samsvar med offentleglova § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Kontaktpersoner
Thomas Neby Baardseng, Ekspedisjonssjef
Telefon: +4797953323
E-post: thomas-neby.baardseng@hod.dep.no
Vibeke Helene Riekeles, Avdelingsdirektør
Telefon: +4792252652
E-post: vibeke-helene.riekeles@hod.dep.no
Arbeidssted
Forusparken 2, 4031 Stavanger