Arendal
For første gang hadde Ukom egen stand på Arendalsuka, og vi fikk hilse på mange ved å være godt synlige på stand. Direktør Pål Iden deltok dessuten på to programposter:
- Når bestemor er på sitt dårligste må hun bestille sin egen behandling
- Pasientsikkerhet i lys av Frosta-saken - er vi trygge i helsevesenet?
– Vedtak og oppgavefokus kan stå i veien for å gjøre faglige og helhetlige vurderinger av eldres tilstand i hjemmetjenesten, sa direktør Pål Iden.
Etter innlegget ble det politisk debatt om at tiden er moden for å justere hvordan hjemmetjenesten organiseres. Panelsamtalen om pasientsikkerhet i lys av Frosta-saken kan sesvia opptak her.

Digitalt/ Nordlandssykehuset
Seksjon for pasientsikkerhet ved Nordlandssykehuset HF tok kontakt med Ukom for å lære mer om viktigheten av åpenhet, trygghet og tillit for å fremme god pasientsikkerhet.
Ukom ser at det fortsatt er potensiale for å etablere gode meldekulturer, slik at vi kan forbedre pasientsikkerheten.
– Flere av våre rapporter tyder på at helsepersonell opplever det utrygt å melde fra om kritikkverdige forhold. Derfor er det viktig at vi hele tiden jobber med å få en kultur for læring, tillit og åpenhet i helsetjenestene, sa Iden.
Stavanger
Kristin Osland Lexow tok turen til Universitetet i Stavanger for å holde en gjesteforelesning for sykepleiestudentene om viktigheten av pårørendeinvolvering. Invitasjonen kom fra professor Kristin Laugaland ved ved SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten på UiS:
– Det er utrolig verdifullt å få gjesteforelesere til campus som bringer med seg innsikt og erfaringer fra praksisfeltet. Besøket fra Kristin og Ukom har gitt studentene et viktig innblikk i hvordan pårørendekompetanse og involvering faktisk spiller seg ut i helsetjenesten. Slike bidrag gjør undervisningen mer relevant og virkelighetsnær, sa Laugaland.


Statsforvalteren i Rogaland og Statsforvalteren i Vestland
Noen dager senere tok Synnøve Serigstad turen til Stavanger sentrum for å snakke om Ukoms metode. Statsforvalteren i Rogaland og i Statsforvalteren i Vestland ønsket å lære mer om hvordan Ukom velger ut og gjennomfører undersøkelsene våre.
– Vårt ståsted er at fag- og profesjonskunnskap må gå hånd i hånd med forbedringsarbeid og med pasient- og pårørendeerfaringer. For å oppnå læring i helse- og omsorgstjenestene må en se alle disse tre som likeverdige, sa Serigstad.

Stavanger Universitetssykehus
Samme uke besøkte Synnøve Serigstad og Kristin Osland Lexow Stavanger Universitetssykehus for å snakke om Ukoms undersøkelsesmetode og prinsipper.
Bergen
Ukom har også vært i Bergen denne måneden, ved to anledninger.
Universitetet i Bergen
Synnøve Serigstad og Terese Haaland deltok på oppstartseminaret for prosjektet “Språk i sikkerhetsarbeid: læring etter uønskede hendelser” ved Universitetet i Bergen. Målet med prosjektet er å undersøke språklige og tekstlige trekk i rapporter etter uønskede hendelser.
Oppstartseminaret handlet blant annet om språk og historiefortelling og Synnøve Serigstad holdt innlegg om arbeidet vårt med innhold og språk i rapportene.
– Dette er et spennende prosjekt, og vi er glade for å kunne bidra. Språket er viktig i våre rapporter og vi jobber bevisst med hvordan vi formidler læring og anbefalinger. Et samarbeid på tvers av sektorer gjør at vi kan utvikle rapportene våre i felleskap. Vi ser fram til fortsettelsen, sier Serigstad.

Arbeidet og prosjektet har også som mål å utvikle retningslinjer for tekstutforming og språkføring i rapporter, inkludert en rettleder. Språkprosjektet er tverrfaglig og inkluderer bidrag og deltakere fra ulike områder som helse, transport, sjøfart, transport, petroleum og politi.
Disse er blant andre representert: Ukom, Statens Havarikommisjon, Statens Helsetilsyn, Sjøfartsdirektoratet, Havindustritilsynet, AkerBP, og Politiet.
Haukeland universitetssykehus
August ble avsluttet i Bergen. En presentasjon av to rapporter og vår metode – tre i ett.
Anne-Mette Espe, seniorrådgiver og Synnøve Serigstad holdt innlegg på fagdagen til Nevroklinikken ved Haukeland universitetssykehus.
Anne Mette fortalte om ulike trinn i læringsprosessen for å kunne lære av uønskede hendelser. Hun viste blant annet til rammene og forutsetningene som må være på plass, slik at hendelser blir meldt. Det ble også en egen del om hvordan ytringsklima, læring og pasientsikkerhet henger sammen. Utgangspunktet er rapportene om meldekultur i helsetjenesten og et åpent ytringsklima.

I den tredje delen presenterte Synnøve Ukoms metodiske rammeverk og hvordan vi arbeidet med å gjennomføre undersøkelser.
Vi ser fram til en innholdsrik høst med mange flere besøk!