PDF-versjon opprettes. Dette kan ta litt tid.

Overgrep forkledd som behandling – materiell

Rapporten «Overgrep forkledd som behandling – helsepersonell som utsetter pasienter for grenseoverskridende handlinger» viser at det er behov for at varslere blir bedre ivaretatt. Den viser også at det er behov for raskere håndtering og økt kvalitet i saksbehandlingen hos tilsynsmyndigheten når de mottar varsler om helsepersonell som har utsatt pasienter og brukere for grenseoverskridende handlinger.  

Saker der det er bekymring for at ansatte i helse- og omsorgstjenesten har utsatt pasienter for grenseoverskridende handlinger er kompliserte, og det er mange hensyn som skal ivaretas. Ukom ser at arbeidsgivere savner verktøy til hjelp i arbeidet med å forebygge, avverge og håndtere slike alvorlige handlinger. 

Grenseoverskridende handlinger dreier seg om alt fra privatisering og romantisering til seksuelle overgrep. Uakseptabel oppførsel hos helsepersonell kan påføre pasienter og brukere traumer, og er et alvorlig pasientsikkerhetsproblem.  

Med utgangspunkt i hendelser fra to ulike kommuner har Ukom undersøkt hvordan varsler om grenseoverskridende handlinger begått av helsepersonell ble fulgt opp. Ukom har sett på rollene til kommunene, Statsforvalteren og Statens helsetilsyn, og hvordan disse instansene håndterer slike saker. Ukom har også vurdert hvordan virksomhetsansvaret ved denne type hendelser blir ivaretatt, og samspillet med politiet er også trukket fram.  

Ukoms rapport viser blant annet at  

  • det er behov for mer fenomenkunnskap om mekanismer som kan føre til at helsepersonell utsetter pasienter og brukere for grenseoverskridende seksualiserte handlinger  
  • det er belastende for pasienter og brukere å varsle om grenseoverskridelser, og varslerne blir ikke alltid godt nok ivaretatt    
  • slike saker sjelden varsles via melde.no og helsenorge.no som alvorlige hendelser
  • det kan være krevende for tilsynsmyndigheten å kartlegge hendelsen og sannsynliggjøre hva som har skjedd  
  • det er variasjon i hvordan statsforvalterne behandler slike saker  

Det er identifisert ulike forbedringspunkter, og Ukom kommer med flere konkrete anbefalinger til ulike deler av tjenesten i rapporten.  

Kort oppsummert peker Ukom på fire hovedtiltak: 

  • en nasjonal forebygging krever fenomenkunnskap på alle nivå, - i utdanningene, i tjenesten, i forvaltingen og hos befolkningen 
  • en bedre ivaretakelse av de som varsler 
  • et nasjonalt støtteverktøy som kan sette tjenesten bedre i stand til å forebygge, avdekke og håndtere grenseoverskridelser i tjenesten  
  • et kvalitetsløft for tilsynsmyndighetens behandling av denne typen saker og samarbeid mellom aktørene.  

Trenger du noen å snakke med? 

I Ukoms rapport har vi vist til at mange som er blitt utsatt for seksualiserte handlinger fra helsepersonell har behov for ivaretagelse og oppfølging i etterkant. 

Det finnes flere nettsider som gir god oversikt over ulike hjelpetilbud. Oversikten kan være til hjelp for:

  • pasienter og brukere som har opplevd å bli utsatt for grenseoverskridende atferd av helsepersonell i forbindelse med helsehjelp. 
  • virksomheter i helse- og omsorgstjenesten som opplever at en ansatt har utsatt pasienter for grenseoverskridende seksualiserte handlinger. 
  • tilsynsmyndigheten, som kan videreformidle oversikten til utsatte som har varslet om grenseoverskridende handlinger fra helsepersonell.

Oversikt over noen hjelpetilbud til personer som er utsatt for seksuelle overgrep

Læring og refleksjon 

Vi ønsker at rapportene og undersøkelsene våre skal bidra til læring, endring og forbedring av samhandling, systemer, rutiner, praksis og lovverk i helse- og omsorgstjenesten.  

Under finner du materiell som fritt kan brukes i ulike sammenhenger. Materiellet gir et overblikk over våre funn og anbefalinger. Det kan være nyttig og aktuelt i kvalitets- og forbedringsarbeid, og som grunnlag for refleksjon og diskusjon i fagmøter og arbeid med temaene på ulike nivå i helse- og omsorgstjenesten. 

Til deg som skal holde presentasjonen/bruke lysarkene 

Det er en fordel å ha kjennskap til rapporten, men lysarkene er ment å være selvforklarende. Presentasjonen kan brukes uten at det krever mye forarbeid. Presentasjonen er rik på informasjon.  

Portrettbilde Kristin Osland Lexow

Seniorrådgiver

Kristin Osland Lexow

Telefon

+47 90 95 49 26

Portrettbilde Synnøve Serigstad

Leder for relasjon og læring/kvalitetsforbedring og implementering

Synnøve Serigstad

Telefon

+47 41 53 38 11