I denne rapporten har vi oppsummert funnene våre fra ulike undersøkelser knyttet til helse- og omsorgstjenestens utfordringer med gjennomganger av alvorlige uønskede hendelser. Rapporten bygger på informasjon Ukom har mottatt i våre undersøkelser over tid. I de fleste av Ukoms undersøkelser er virksomhetenes gjennomganger en del av datagrunnlaget. Gjennomganger etter alvorlige uønskede hendelser er også et tema i mange av intervjuene vi gjennomfører med pasienter og pårørende, helsepersonell og ledere i våre undersøkelser. Gjennom vår kontakt med tjenesten og fagmiljø mottar vi også mange innspill som dreier seg om slike gjennomganger.
For å styrke datagrunnlaget vårt har vi gjennomført refleksjons -og dialogmøter med relevante fagpersoner, representanter fra ulike kvalitetsavdelinger i spesialisthelsetjenesten, kommuner, Helsedirektoratet og medarbeidere hos statsforvaltere. Dialogmøtene ble i hovedsak gjennomført i november 2025. Et utvalg av medlemmer fra Ukoms refleksjonspanel har gitt verdifulle innspill til rapporten.
Bruk av kunstig intelligens
I arbeidet med rapporten har vi brukt Microsoft Copilot som et støtteverktøy. Vi har brukt Copilot i litteratursøk og til språkstøtte. I tillegg har vi brukt Copilot til kildesøk, blant annet ved å dobbeltsjekke sitater og referanser mot originalmaterialet. Sammendraget er utarbeidet med støtte av Copilot. Alle forslag og kontroller fra Copilot er gjennomgått og kvalitetssikret.