PDF-versjon opprettes. Dette kan ta litt tid.
Utsnitt av nedre del av et kvinneansikt og øvre skulderparti. Hånden hennes river av en hvit teipbit som er festet over munn, teip dekker halve leppen. Foto i gyldne toner

Trygg pasientbehandling krever et åpent ytringsklima

8 Læring og refleksjon

Målet er at rapporten og undersøkelsen vår skal bidra til læring, refleksjon og forbedring på alle nivåer i helsetjenesten. Vi har laget noen refleksjonsspørsmål knyttet til funnene i denne rapporten. De kan være nyttige for de som ønsker å videreutvikle ytringsklimaet på arbeidsplassen og bidra til refleksjon og læring som kan hjelpe virksomhetene til å åpne for konstruktiv dialog om temaet ytringsklima.  
 
Se eget materiell til læring og refleksjon for rapporten. 

Refleksjonsspørsmål til ledere  

Ledelse og rollemodeller 

  • Hvordan kan vi som ledere være gode rollemodeller for å fremme et åpent ytringsklima? 
  • Hvordan håndterer jeg som leder kritiske ytringer – med nysgjerrighet eller med motstand?​ 
  • Hvordan får våre ledere opplæring i grensegang mellom ytringsfrihet, lojalitetsplikt og omdømmetenkning? 

Ytringsfrihet og kommunikasjonsstrategi 

  • I hvilken grad legger vår interne kommunikasjonsstrategi og interne retningslinjer begrensninger på ledere og medarbeideres ytringsfrihet?​ 
  • Hvor tydelig er det beskrevet i interne dokumenter hvilken frihet ledere og medarbeidere har til å ytre seg i ulike eksterne kanaler? 

Refleksjonsspørsmål til alle 

Felles ansvar og kulturbygging​ 

  • Hva kan du selv gjøre for å bidra til et åpent ytringsklima?​ 
  • Hvordan kan vi som kollegaer støtte hverandre i å si fra – også når det er vanskelig? 
  • Hvordan kan vi bygge en kultur der det er trygt å gjøre feil – og lære av dem? 

Ytringsfrihet og lojalitetsplikt​ 

  • Hva innebærer det at vi som ansatte har ytringsfrihet?​ 
  • Hva er det greit å uttale seg om offentlig uten at det går utover grensen til lojalitetsplikten?​ 
  • Har vi eksempler på hva det ikke er greit å uttale seg om offentlig? ​ 
  • Kan vi komme på eksempler på at vi som ansatte har plikt til å informere offentligheten? 

Om tillit 

  • Hvordan kan ansattes ytringer og åpenhet fra virksomheten bidra til å øke tilliten til virksomheten?​ 
  • Har vi eksempler på at ansattes ytringer kan bidra til å undergrave tilliten til virksomheten? 

Fortsett å lese:Framgangsmåte

Last ned / skriv ut: