Utsnitt av nedre del av et kvinneansikt og øvre skulderparti. Hånden hennes river av en hvit teipbit som er festet over munn, teip dekker halve leppen. Foto i gyldne toner

Trygg pasientbehandling krever et åpent ytringsklima

8 Læring og refleksjon

Målet er at rapporten og undersøkelsen vår skal bidra til læring, refleksjon og forbedring på alle nivåer i helsetjenesten. Vi har laget noen refleksjonsspørsmål knyttet til funnene i denne rapporten. De kan være nyttige for de som ønsker å videreutvikle ytringsklimaet på arbeidsplassen og bidra til refleksjon og læring som kan hjelpe virksomhetene til å åpne for konstruktiv dialog om temaet ytringsklima.  
 
Se eget materiell til læring og refleksjon for rapporten. 

Refleksjonsspørsmål til ledere  

Ledelse og rollemodeller 

  • Hvordan kan vi som ledere være gode rollemodeller for å fremme et åpent ytringsklima? 
  • Hvordan håndterer jeg som leder kritiske ytringer – med nysgjerrighet eller med motstand?​ 
  • Hvordan får våre ledere opplæring i grensegang mellom ytringsfrihet, lojalitetsplikt og omdømmetenkning? 

Ytringsfrihet og kommunikasjonsstrategi 

  • I hvilken grad legger vår interne kommunikasjonsstrategi og interne retningslinjer begrensninger på ledere og medarbeideres ytringsfrihet?​ 
  • Hvor tydelig er det beskrevet i interne dokumenter hvilken frihet ledere og medarbeidere har til å ytre seg i ulike eksterne kanaler? 

Refleksjonsspørsmål til alle 

Felles ansvar og kulturbygging​ 

  • Hva kan du selv gjøre for å bidra til et åpent ytringsklima?​ 
  • Hvordan kan vi som kollegaer støtte hverandre i å si fra – også når det er vanskelig? 
  • Hvordan kan vi bygge en kultur der det er trygt å gjøre feil – og lære av dem? 

Ytringsfrihet og lojalitetsplikt​ 

  • Hva innebærer det at vi som ansatte har ytringsfrihet?​ 
  • Hva er det greit å uttale seg om offentlig uten at det går utover grensen til lojalitetsplikten?​ 
  • Har vi eksempler på hva det ikke er greit å uttale seg om offentlig? ​ 
  • Kan vi komme på eksempler på at vi som ansatte har plikt til å informere offentligheten? 

Om tillit 

  • Hvordan kan ansattes ytringer og åpenhet fra virksomheten bidra til å øke tilliten til virksomheten?​ 
  • Har vi eksempler på at ansattes ytringer kan bidra til å undergrave tilliten til virksomheten? 

Fortsett å lese Framgangsmåte