PDF-versjon opprettes. Dette kan ta litt tid.
Utsnitt av nedre del av et kvinneansikt og øvre skulderparti. Hånden hennes river av en hvit teipbit som er festet over munn, teip dekker halve leppen. Foto i gyldne toner

Trygg pasientbehandling krever et åpent ytringsklima

9 Framgangsmåte

Dette arbeidet bygger på arbeid og informasjon som Ukom har fått og innhentet over tid. Spesielt bygger det på bekymringsmeldinger som Ukom har mottatt i kjølvannet av rapporten "Meldekultur og læring av uønskede pasienthendelser". Vi har fulgt opp disse bekymringene med intervjuer med melderne om deres arbeidssituasjon og hvilke utfordringer de opplever. Innholdet i fortellingene deres er sensitivt. Flere av melderne står i varierende grad i utrygghet og uavklarte situasjoner, og de har opplevd gjengjeldelser. Ukom har tilrettelagt kontakten med melderne for å ivareta deres behov for anonymitet. 

Behovet for å ivareta informantene har påvirket muligheten til å intervjue ledere og andre på meldernes arbeidsplass. Av hensyn til informantenes anonymitet har vi valgt ikke å intervjue deres ledere, tillitsvalgte, verneombud, bedriftshelsetjeneste eller HR-tjeneste. For å sikre disse perspektivene, har vi gjennomført dialogmøter med representanter for ulike ståsted i klinisk arbeid, ledelse, tillitsvalgtarbeid og fra Ukoms refleksjonspanel. Dette har gitt oss nyttige innspill knyttet til tema og funn.
 

Fortsett å lese:Ukoms oppdrag

Last ned / skriv ut: